Huur betalen

Wie een huis van ons huurt, betaalt daarvoor maandelijks huur. In de huurprijs zijn soms ook servicekosten inbegrepen. Bijvoorbeeld voor de lift, een voorschot voor de verwarming, het schoonmaken van de entreehal of het gemeenschappelijk tuinonderhoud.

Je betaalt de huur altijd vooruit, dus vóór de eerste van de maand. Je kunt de huur op verschillende manieren betalen. Dit kan je altijd veranderen: online of door ons contactformulier in te vullen.

Automatische incasso

Via automatische incasso is huurbetaling het makkelijkst. Je geeft ons via een machtiging toestemming om iedere 25e van de maand de huur van de volgende maand automatisch af te schrijven. Zo heb je er geen omkijken naar. En je weet zeker dat je je huur altijd op tijd betaalt.

Wil je dit doen? Download dan de machtiging en stuur deze ingevuld naar info@woonwaarts.nl.

Via een betaallink in je e-mail

Wanneer je hiervoor kiest, krijg je in de derde week van de maand een e-mail met betaallink van ons. Wanneer je op de link klikt, kom je in je eigen internet bankieromgeving terecht. Daar handel je de huurbetaling zelf af.

Via iDEAL

Hiervoor moet je inloggen op onze website. Daarna kies je zelf welke openstaande rekening(en) je wilt betalen. Je ontvangt van ons een bevestiging als wij het geld hebben ontvangen.

Heb je een betaling gemist of is er een rekening binnengekomen? Je kunt dit direct online aan ons betalen.

Direct betalen met iDeal

Veel gevraagd over Huur betalen

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

Algemeen

Je betaalt de huur op de 1ste van de maand. Bijvoorbeeld: de huur van de maand van mei betaal je op of voor 1 mei.

Krijg ik elke maand een rekening voor het betalen van de huur?

Algemeen

Nee, je krijgt hier geen rekening van. Je betaalt de huur elke maand zonder dat wij daarom vragen. Dat is het makkelijkst met een automatische afschrijving. Zo kun je het niet vergeten.

Ik heb te veel huur betaald. Hoe kan ik dit terugkrijgen?

Algemeen

Neem contact met ons op via ons contactformulier of via 024-3820100. Dan zorgen we ervoor dat je je geld terugkrijgt.

Kan ik mijn huur bij jullie op kantoor betalen?

Algemeen

Ja, je kunt je huur bij ons op kantoor betalen. Dat kan alleen met een pinpas. Je kunt niet contant betalen.

Kan ik mijn huur contant betalen?

Algemeen

Nee, je kunt de huur niet contant betalen. Je kunt wel je huur bij ons op kantoor betalen met je pinpas.

Kan ik mijn huur voor een paar maanden vooruit betalen?

Algemeen

Ja, je kunt je huur vooruitbetalen. Zet in de tekst bij je overschrijving duidelijk voor welke maanden je betaalt.

Hoe is mijn huur opgebouwd?

Algemeen

De maandelijkse huur bestaat uit:

  • de netto huur, op basis van de woningwaardering
  • service- en energiekosten
  • de kosten van extra's zoals een serviceabonnement, een huismeester of de schoonmaak van algemene ruimtes.
Elk jaar verhogen we de huur op 1 juli.

Wat betekent woningwaardering?

Algemeen

De hoogte van de huur wordt bepaald door een puntensysteem. Een woning krijgt punten voor elk onderdeel, zoals de oppervlakte en het energielabel. Ook de WOZ-waarde van de woning telt mee. Het totaal aantal punten bepaalt de maximale huur. Een hogere huur mogen we niet vragen, wel een lagere huur.

Je kunt je huur altijd controleren bij de

Huurcommissie

.

Moet ik borg betalen om bij jullie te huren?

Algemeen

Nee, je hoeft geen borg te betalen als je bij ons een woning huurt.

Wil je een vrije sector woning bij ons huren? Dan betaal je wel een borg. Vrije sector woningen zijn duurder dan sociale huurwoningen: die hebben een kale huur van meer dan € 900,07.

Veel gevraagd over Betaalmogelijkheden

Ik betaal mijn huur via automatische incasso maar ik had niet voldoende geld op mijn rekening staan. De huur is niet afgeschreven. Wat moet ik doen?

Algemeen

Je zult de huur zelf naar ons over moeten maken. Dit kun je op verschillende manieren doen. De makkelijkste manier is via je klantportaal. Je kan via een IDeal link de openstaande huur betalen. Je mag het ook handmatig overmaken. Vermeld in de omschrijving het huurcontractnummer en om welke maand het gaat. Het IBAN nummer is NL13 RABO 0137 8709 65. Als je het huurcontractnummer niet weet dan is het handig als je je adres en woonplaats in de omschrijving vermeld.

Ik ben het niet eens met het bedrag wat jullie van mijn rekening hebben afgeschreven. Wat kan ik doen?

Algemeen

Als je het niet met het bedrag eens bent dan gaan we graag met je in gesprek. Je kan hierover contact met ons opnemen via het contactformulier of via 024-3820100.

Ik betaal via automatische incasso. Wanneer wordt de huur van mijn rekening afgeschreven?

Algemeen

De huur wordt maandelijks op de 25ste van de voorgaande maand afgeschreven. Dit betekent dat de huur van juni op 25 mei wordt afgeschreven.

Kan ik mijn huur via iDEAL betalen?

Algemeen

Ja, dit is mogelijk. Hiervoor moet je inloggen op . We kunnen je ook een e-mail of een sms sturen met de betaallink.

Ik heb mijn huur via iDEAL betaald. Hoe kan ik zien dat jullie mijn betaling hebben gekregen?

Algemeen

Als je inlogt op kun je zien of een betaling is gelukt.

Ik wil mijn huur via iDEAL betalen maar er gaat iets mis. Wat moet ik doen?

Algemeen

Als het niet lukt om via iDEAL te betalen, maak dan op een andere manier de huur naar ons over. Je kan de huur in dit geval handmatig naar ons overmaken. Vermeldt in de omschrijving je huurcontractnummer of je adres. Je kan ook een betaallink via het contactformulier aanvragen.

Welke gegevens vermeld ik bij de overboeking van mijn huurbetaling?

Algemeen

We verzoeken je vriendelijk om het huurcontractnummer bij de omschrijving te vermelden. Als je dit niet weet, dan kan je dit via 024-3820100 bij ons opvragen. Je kan ook je adres in de omschrijving vermelden. Verder is het van belang dat je aangeeft om welke maand het gaat.

Mag iemand anders namens mij de huur naar jullie overmaken?

Algemeen

Ja, dat mag. Het is dan wel van belang dat het huurcontractnummer en/of het adres in de omschrijving vermeld wordt en om welke maand het gaat.

Ik heb de huur zelf naar jullie overgemaakt maar ik ontvang nu een betalingsherinnering. Wat moet ik doen?

Algemeen

Controleer of het geld inderdaad is overgeschreven naar Woonwaarts en of het niet teruggeboekt is. Als de betaling vanuit jou goed gegaan is en het is niet teruggeboekt dan hebben de betaling en de betalingsherinnering elkaar waarschijnlijk gekruist. Je mag altijd telefonisch contact opnemen via 024-3820100. Dan controleren wij voor je of de betaling binnen is gekomen. Het duurt een paar dagen voor de overboeking ook op jouw profiel verwerkt is.

Naar welk rekeningnummer kan ik de huur overmaken?

Algemeen

Je kunt de huur overmaken naar bankrekeningnummer NL13 RABO 0137 8709 65 ten name van Woonwaarts.

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Je kunt een betalingsregeling aanvragen via betalingsregeling. Je mag ook altijd bellen om je situatie te bespreken. Dit kan via 024-3820100. Als je een betalingsregeling afsluit is het wel belangrijk dat je de lopende huur daarna wel blijft betalen.

Uit hoeveel termijnen mag een betalingsregeling bestaan?

Algemeen

Het maximaal aantal termijnen is 6. Elke maand betaal je dan 1 termijn.

Hoe vaak mag ik een betalingsregeling aanvragen?

Algemeen

Je kan één keer per jaar een betalingsregeling aanvragen. Als je vaker een betalingsregeling wilt dan zul je contact met ons op moeten nemen via het contactformulier of via . We gaan het gesprek graag met je aan om te kijken waar we je in kunnen ondersteunen.

Ik heb een betalingsregeling met jullie afgesproken maar ik kan deze niet nakomen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier of via 024-3820100

Op welke manier kan ik mijn betalingsregeling betalen?

Algemeen

Als je je huur betaalt via automatische incasso wordt de betalingsregeling ook via automatische incasso betaald.

Je kan er ook voor kiezen om een acceptmail te ontvangen of om het handmatig over te maken. Vermeld bij het handmatig overschrijven je huurcontractnummer en/of je adres.