Jaarlijkse huurverhoging

Huurverhoging 2025

De huur verandert voor veel mensen op 1 juli. De Rijksoverheid heeft hiervoor regels opgesteld. Binnen die regels werken wij aan een passende huurprijs voor al onze huurders. Dat doen we samen met onze huurdersorganisaties. We moeten de huren verhogen om te kunnen doen wat de overheid van ons vraagt. Zo werken wij nu en de komende jaren hard aan het energiezuinig maken van al onze woningen. Maar natuurlijk ook aan het normale onderhoud. En aan het bouwen van ongeveer 1.000 nieuwe huurwoningen voor 2040. Hier zie je waar je huur naartoe gaat.

Nibud onderzocht de betaalbaarheid van de huurverhoging. Dat deed Nibud in opdracht van Aedes. Aedes is de vereniging van woningcorporaties in Nederland. De conclusie van Nibud is dat de huurverhoging betaalbaar blijft. Dit komt omdat de inkomens gemiddeld met 5,2% zijn gestegen. En daarmee daalt de huurquote: dat is het deel van het inkomen dat mensen kwijt zijn aan hun huur.

 

Veelgestelde vragen

We bepalen elk jaar hoe we omgaan met de huurverhoging

De regels van de Rijksoverheid geven ons namelijk ruimte om keuzes te maken. Op die manier zorgen we voor betaalbare en passende woningen. Zo kozen we er dit jaar wéér voor om geen huurverhoging te vragen aan huurders van een woning met een slecht energielabel (D, E, F, G). En laten we de huren van veel sociale huurwoningen minder stijgen dan we mogen. In dit overzicht zie je welke keuzes we maakten. Die leggen we hieronder verder uit.

We verhogen de huren van sociale huurwoningen met maximaal 4,5%

De lonen en uitkeringen zijn dit jaar voor de meeste mensen hoger geworden. De huurverhoging mag net zo hoog zijn als de gemiddelde loonstijging. Net zoals vorig jaar. Voor dit jaar is bepaald dat de huurverhoging maximaal 5% mag zijn.

Voor de huurverhoging kijken we naar alle huren. Sommige huren worden meer verhoogd dan met 5%. Bijvoorbeeld als een bewoner een hoog inkomen heeft. Daardoor kunnen we bewoners met een lager inkomen een lagere huurverhoging geven. Alle huren bij elkaar mogen met maximaal 4,5% stijgen. Voor die berekening kijken we alleen naar woningen die het hele jaar verhuurd zijn. En huurverlagingen tellen niet mee.

Soms is de huurverhoging lager dan 4,5%

Dat heeft te maken met de streefhuur. We laten de huur nu niet hoger worden dan de streefhuur. Dat bedrag kan ieder jaar veranderen. Soms is die hoger dan de huur die je nu betaalt. Soms lager. Is de streefhuur lager dan de huur die jij betaalt? Dan blijft de huur hetzelfde.

Sommige bewoners krijgen zelfs geen huurverhoging

Bijvoorbeeld omdat hun woning een slecht energielabel heeft (D, E, F of G). Je kunt je woning zelf namelijk niet zo goed isoleren zoals wij dat kunnen. We vinden dat ook onze verantwoordelijkheid. Met een slecht energielabel is de energierekening vaak hoger. Daarom helpen we een handje mee door de huur niet te verhogen.

Ook mensen die vanaf 1 maart bij ons huren, krijgen niet meteen een huurverhoging.

Ben je benieuwd naar jouw energielabel?
Bekijk het op www.energielabel.nl. Staat het er niet op? Dat komt omdat we een nieuw energielabel opvragen. Heb je een huurverhoging gekregen en blijkt achteraf dat je nieuwe energielabel slecht is? Dan passen wij je huur automatisch aan. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

Uitzondering: de kale huur is lager dan € 350

Als de kale huurprijs van een woning lager is dan € 350 mogen we de huur verhogen met € 25. Dit mag omdat je dan sneller een huurprijs betaalt die beter past bij je woning.

Soms is de huurverhoging lager dan € 25

Dat heeft te maken met de streefhuur. We laten de huur nu niet hoger worden dan de streefhuur. Dat bedrag kan ieder jaar veranderen. Soms is die hoger dan de huur die je nu betaalt. Soms lager. Is de streefhuur lager dan de huur die jij betaalt? Dan blijft de huur hetzelfde.

Heeft je woning een slecht energielabel (D, E, F of G)?

Dan krijg je geen huurverhoging. Ook niet als de huur lager is dan € 350.

Ben je benieuwd naar jouw energielabel?
Bekijk het op www.energielabel.nl. Staat het er niet op? Dat komt omdat we een nieuw energielabel opvragen. Heb je een huurverhoging gekregen en blijkt achteraf dat je nieuwe energielabel slecht is? Dan passen wij je huur automatisch aan. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

Uitzondering: je hebt een hoger middeninkomen of een hoog inkomen

Jouw inkomen is dan te hoog om in een sociale huurwoning met een sociale huur te wonen. Daarom krijg je een inkomensafhankelijke huurverhoging. Aan sociale huurders vragen we namelijk al minder huur dan we voor de woning mogen vragen. We vinden dat we de huurprijs niet hoeven te beperken als je een hoger middeninkomen of een hoog inkomen hebt. We kijken daarom ook niet naar het energielabel van je woning.

In onderstaande tabel zie je welke huurverhoging bij jouw inkomen past.

Huishouden Hoger middeninkomen Hoog inkomen
Eenpersoonshuishouden € 57.143 t/m € 67.366 hoger dan € 67.366
Meerpersoonshuishouden € 66.126 t/m € 89.821 hoger dan € 89.821
Huurverhoging maximaal € 50 maximaal € 100

De Belastingdienst stelt het inkomen vast

Daarvoor wordt gekeken naar het huishoudinkomen van 2023. Dat is het inkomen van de huurder(s) en de andere bewoners die tijdens de controle in de woning woonden. Van inwonende kinderen die op 1 januari 2025 jonger zijn dan 23 jaar, wordt alleen het inkomen meegeteld dat boven € 25.070 uit komt. Van oudere inwonende kinderen telt het hele inkomen mee.

De Belastingdienst geeft alleen aan ons door in welke inkomenscategorie het huishoudinkomen valt. Bijvoorbeeld laag of hoog. Wij weten dus niet hoe hoog je inkomen precies is. En we gebruiken deze gegevens alleen voor de jaarlijkse huurverhoging.

Soms is de huurverhoging lager dan € 50

Dat heeft te maken met de liberalisatiegrens. Dat is de huurgrens die bepaalt of je in een sociale huurwoning of een vrije sector huurwoning woont. Dit jaar is die grens € 900,07. Dit vinden we een passende huurprijs voor huurder met een hoger middeninkomen. We laten de kale huur nu niet hoger worden dan de liberalisatiegrens. Jouw woning blijft een sociale huurwoning. Ook als je kale huur door de huurverhoging even hoog of hoger is dan de liberalisatiegrens.

Soms is de huurverhoging lager dan € 100

Dat heeft te maken met de hoogte van hun huur. We laten de kale huur nu niet hoger worden dan € 1.184,82. Dat bedrag kozen we omdat dit de gemiddelde huurprijs is die wij in de vrije sector vragen. Jouw woning blijft een sociale huurwoning. Ook als je kale huur door de huurverhoging even hoog of hoger is dan de liberalisatiegrens.

We kiezen voor deze grenzen omdat we je niet willen verplichten te verhuizen
Dat is namelijk niet ons doel. Wel zorgen we voor passende huren. Wil je toch verhuizen? We bieden vrije sector huurwoningen en koopwoningen aan voor prijzen die lager zijn dan particulieren en beleggers vragen. Bovendien krijg je als huurder van een sociale woning voorrang.

We verhogen de huren van vrije sector woningen met maximaal 4,1%

De Rijksoverheid bepaalt dit percentage. 

Soms is de huurverhoging lager dan 4,1%

Dat heeft te maken met de streefhuur. We laten de huur nu niet hoger worden dan de streefhuur. Dat bedrag kan ieder jaar veranderen. Soms is die hoger dan de huur die je nu betaalt. Soms lager. Is de streefhuur lager dan de huur die jij betaalt? Dan blijft de huur hetzelfde.

We versturen de brieven via POM (voorheen Mail to Pay)

Dat doen we per e-mail en per post. Omdat POM (voorheen Mail to Pay) de brieven verstuurt is de afzender anders dan wanneer je direct van ons een brief krijgt. Krijg je van ons een e-mail en open je die niet binnen vijf werkdagen? Dan sturen we je alsnog een brief per post.

Zo betaal je de nieuwe huurprijs

  • Gaf je de bank opdracht de huur af te schrijven? Geef dan zelf de nieuwe huurprijs aan de bank door. Doe dit vóór 1 juli 2025, dan weet je zeker dat je het nieuwe bedrag betaalt.
  • Gaf je ons toestemming de huur automatisch af te schrijven? Of betaal je de huur via onze e-mail met betaallink? Dan hoef je niets te doen, want wij passen het bedrag aan.

Heb je betalingsproblemen? Neem contact met ons op

Heb je betalingsproblemen? Neem contact met ons op

We begrijpen dat het soms moeilijk is om over betaalproblemen te praten. Maar onze sociaal consulenten zoeken graag samen met je naar een oplossing. Die past bij jouw situatie en mogelijkheden. Je bereikt hen via 024 - 382 01 00, op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Of via sociaalconsulenten@woonwaarts.nl.

Soms kun je bezwaar maken tegen de huurverhoging

Dat kan niet zomaar, daar moet je een geldige reden voor hebben. In dit overzicht zie je wanneer je bezwaar kunt maken. Heb je een geldige reden? Neem dan altijd contact met ons op. Stuur alle gegevens mee waar wij om vragen. Anders kunnen we jouw bezwaar niet in behandeling nemen. Staat jouw reden niet in het schema? Dan heb je geen geldige reden om bezwaar te maken.

Zorg ervoor dat we jouw bezwaar vóór 1 juli 2025 ontvangen

Per post: Woonwaarts, postbus 389, 6500 AJ Nijmegen
Online:

Bezwaar huurverhoging - Woonwaarts

Zijn we het eens met jouw bezwaar? Dan passen we de huurverhoging aan

We laten je dan weten hoe jouw huurverhoging eruitziet en wanneer deze ingaat.

Als wij het niet eens zijn met jouw bezwaar dan passen wij de huurverhoging niet aan

We sturen je bezwaar dan door naar de Huurcommissie. Als zij het ook niet eens zijn met jouw bezwaar dan betaal je hen € 25. En je betaalt de huurverhoging.

Neem bij bezwaar altijd contact met ons op

Je kunt ervoor kiezen de huurverhoging gewoon niet te betalen. Dat vinden we niet verstandig, want samen komen we er eerder uit als je een geldige reden hebt om bezwaar te maken. Neem dus altijd contact met ons op. Neem je geen contact met ons op en betaal je de huurverhoging niet? Dan krijg je uiterlijk op 1 oktober 2025 een herinneringsbrief van ons. Je hebt dan tot 1 november 2025 de tijd om je bezwaar bij de Huurcommissie te melden. Doe je dat niet? Dan is de huurverhoging definitief en moet je deze vanaf 1 juli 2025 betalen.

Extra informatie over chronische ziekte of handicap en een inkomensafhankelijke huurverhoging

Voor sommige mensen met een chronische ziekte of handicap geldt een uitzondering. Je kunt dan bezwaar maken tegen het inkomensafhankelijke deel van de huurverhoging. Dan krijg je een lagere huurverhoging. De volgende personen komen daarvoor in aanmerking:

  • Iemand in het huishouden krijgt ten minste 1 jaar lang per week 10 uur of meer verpleging of verzorging. Je krijgt dat op grond van artikel 2.1 Besluit zorgverzekering. De verpleging en verzorging wordt uitgelegd in artikel 2.10 van dat besluit.
  • Iemand in het huishouden verleent mantelzorg aan een ander iemand uit het huishouden. En heeft daarbij een blijk van waardering voor mantelzorgers gekregen, zoals bedoeld in artikel 2.1.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
  • Iemand in het huishouden heeft een indicatiebesluit zoals bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet langdurige zorg, voor verblijf zoals bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, onderdeel a, van die wet of voor direct oproepbare assistentie bij algemene dagelijkse levensverrichtingen als bedoeld in artikel 10.1.4 van die wet;
  • Iemand in het huishouden heeft een beschikking gekregen voor voorzieningen aan de woning, op grond van artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wet voorzieningen gehandicapten. Of artikel 1, eerste lid, onderdeel g, onder 6, van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Of een beschikking voor een woningaanpassing zoals bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,
  • of iemand in het huishouden kan met een verklaring van de huisarts aantonen dat hij blind is.

De volledige beschrijving van deze groep chronisch zieken en gehandicapten staat in Staatscourant 2014, nr. 37003 en Staatscourant 2015, nr. 9756.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag wijzigen bij de Belastingdienst?

Ja, geef zelf altijd je nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst. Zo weet je zeker dat je huurtoeslag klopt.